Peab rakentaa Vanhan Vaasan sairaalan uudisrakennuksen

Peab toteuttaa Senaatti-kiinteistöille 48-paikkaisen oikeuspsykiatrian sairaalan rakentamisen Vaasaan, osoitteeseen Vierinkiventie 1. Urakkasumma on 26 miljoonaa euroa.

Urakka sisältää kaksikerroksisen 5500 neliön laajuisen uudisrakennuksen rakentamisen. Uudisrakennukseen sijoitetaan sairaalan kolme suljetuinta potilasosastoa sekä monitoimisali, valmistuskeittiö ja henkilökunnan ruokasali.   Työ käynnistyy vanhan sairaalarakennuksen purkamisella uudisrakennuksen tieltä.

Kulttuurihistorialliselle alueelle rakennettavan sairaalarakennuksen suunnittelussa otetaan erityisesti huomioon turvallisuustekijät, sillä kyseessä on oikeuspsykiatrinen sairaala, jossa hoidetaan oikeuspsykiatrisia ja vaikeahoitoisia psykiatrisia potilaita sekä tehdään mielentilatutkimuksia. Suunnittelu perustuu arkkitehtuurikilpailun voittaneeseen Lukkaroinen Arkkitehdit Oy:n laatimaan ehdotukseen. Tavoitteena on arkkitehtonisesti korkeatasoinen ja tehokkaasti palveleva, viihtyisä hoitoympäristö niin potilaille kuin henkilökunnallekin.

Kohde tullaan rakentamaan RTS-ympäristöluokituksen mukaisesti, tavoitteena neljä tähteä. Luokitus on kehitetty Suomen rakennusalalle ympäristövastuullista rakentamista ja kiinteistöjen ylläpitoa varten, ja sen saa ulkopuolisen auditoinnin tuloksena kriteerien täyttyessä.

”Investointimme valtion toimitiloihin ovat vuositasolla lähes 500 milj. euroa. Uudisrakennushankkeemme ovat usein erityisrakennuksia ja vaativia kohteita. Vanhan Vaasan sairaalan uudisrakennus toteutetaan Senaatin allianssimallilla, jonka olemme kehittäneet erityisesti suurten ja vaativien hankkeiden toteuttamiseen”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen aluepäällikkö Marko Jalkanen.

” Vanhan Vaasan sairaala -urakka on meidän Pohjanmaan peabilaisille erittäin tärkeä, kun asuntorakentamisen aloitukset ovat hyvin haastavia tässä markkinatilanteessa. Merikampuksen allianssin myötä meillä on Pohjanmaan yksikössä allianssiosaamista. Seinäjoen M-Talon psykiatrisen sairaalan urakan myötä tämän tyyppinen rakentaminen on meille tuttua”, kertoo yksikönjohtaja Hannu Rajamäki Peabilta.

Rakentaminen alkaa toukokuussa 2024 ja kohde luovutetaan marraskuussa 2025.

Vaasan sairaala 29 8 2023

Evästeet

• Pysyvät evästeet:

Tallennetaan tietokoneellesi tietyksi ajaksi.  Tätä evästettä käytetään esimerkiksi sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

• Istuntoeväste:

Tallennetaan tietokoneellesi siksi aikaa kun vierailet sivustollamme. Istuntoevästeet poistuvat kun suljet internetselaimen.

• Tilastoevästeet

Nämä evästeet keräävät tietoa montako vierailijaa sivustollamme on. Emme kerää henkilötietoja.

Evästeistä kieltäytyminen

Lue evästeselosteemme.

Lue lisää evästeistä Viestintäviraston sivuilta.