Lambertsson tuo torninosturien etäohjauksen markkinoille ensimmäisenä EU:n alueelle

Suomen suurin torninosturien vuokrausyritys Lambertsson pilotoi ensimmäisenä EU:n alueella Skyline Cockpit -laitteistoa, joka mahdollistaa torninosturin etäohjauksen 12 kameran avulla. Nosturia voidaan ohjata internetin tai satelliitin välityksellä jopa toisesta maanosasta.    "Tämä teknologinen kehitys parantaa sekä turvallisuutta että viestintää työmaillamme", sanoo Lambertsson Oy:n toimitusjohtaja Juha Helin. Se on kauan odotettu ja arvokas edistysaskel.

Lambertsson Oy, myös Nosturiasennus Virtanen -nimellä tunnettu, Suomen suurin torninosturivuokraamo on kehittänyt nosturimarkkinoita Suomessa jo yli 20 vuoden ajan. Lambertsson toi suuret torninosturit Suomeen vuonna 2007, ja vuonna 2018 otettiin käyttöön Pohjois-Euroopan suurin nosturi, 1400 tonnimetrin STT 1330-64. Yksi tonnimetri tarkoittaa, että nosturi nostaa 1 000 kiloa metriä kohden.

Nyt on digiajan vuoro. Skyline Cockpit on tekoälypohjainen järjestelmä, joka mahdollistaa yhden tai useamman torninosturin etäohjauksen. Järjestelmä on jatkokehitys Israelin puolustusvoimien alun perin lennokkien kauko-ohjaukseen kehittämästä tarkkuusteknologiasta.

"Uuden laitteiston suuri etu on, että nosturinkuljettajien työolosuhteet paranevat merkittävästi", Juha Helin sanoo. Työtila on hyvin tuuletettu ja tilava, aurinko ei häikäise eikä lämmitä ohjaamoa, ja kuljettaja voi kävellä ympäriinsä ja pitää paremmin yhteyttä esimieheen ja nostotiimiin.

Kameroiden näkymä on laaja ja tarkka. Näkymä voidaan tarkentaa haluttuun kohtaan työmaalla. Laitteisto pystyy havaitsemaan muutokset laajalla alueella, ja järjestelmä mahdollistaa myös näkymän nosturin taakse, mikä helpottaa esteiden, kuten betonipumppupuomien, havaitsemista ja siten törmäysten välttämistä.

Työmaan johtamiseen laitteisto tuo paljon etuja. Työmaan johdolla on suora yhteys kuljettajaan, ja näytöistä voidaan seurata asennuksia ja antaa ohjeita. Tarkentamalla kameroita näkee yksityiskohdat ilman paikan päälle siirtymistä. Myös etäyhteys muualta kuin Cockpitista kameroiden näkymiin on mahdollinen.

"Uuden digitaalitekniikan avulla voidaan tehostaa toimintaa ja lisätä tuottavuutta", sanoo Juha Helin.

Laitteet rekisteröivät kaikki tapahtumat ja tallentavat tiedot, jolloin asennusten suorittaminen voidaan tarkistaa ja dokumentoida jälkikäteen. Tekniikka mahdollistaa nosturin kunnon ja toiminnan etävalvonnan, mikä lisää turvallisuutta työmaalla sekä auttaa ennakoimaan huoltotarvetta.

Lambertsson Skyline Cockpit

Evästeet

Sivusto sisältää evästeitä.

Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita verkkosivusto tallentaa luvan kanssa kävijän tietokoneelle. Evästeitä käytetään normaalisti sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseen sekä sivuston mukauttamiseen käyttäjän toivomusten ja valintojen mukaan.

Sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan kaikkien verkkosivustoilla vierailevien käyttäjien pitää saada tietoa siitä, että verkkosivusto käyttää evästeitä sekä evästeiden käytön tarkoituksesta. Käyttäjien pitää myös hyväksyä evästeiden käyttö.

Käytämme sivustollamme evästeitä.

Käytämme sivustollamme evästeitä, jotta sivusto toimisi parhaalla mahdollisella tavalla sinulle sen vierailijana. On olemassa kolmen tyyppisiä evästeitä. Kaikkia evästeitä käytetään sivustollamme.

  • Pysyvät evästeet:

Tallennetaan tietokoneellesi tietyksi ajaksi.  Tätä evästettä käytetään esimerkiksi sivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

  • Istuntoeväste:

Tallennetaan tietokoneellesi siksi aikaa kun vierailet sivustollamme. Istuntoevästeet poistuvat kun suljet internetselaimen.

  • Tilastoevästeet

Nämä evästeet keräävät tietoa montako vierailijaa sivustollamme on. Emme kerää henkilötietoja.

Evästeistä kieltäytyminen

Mikäli et halua hyväksyä evästeitä, voit asettaa tietokoneesi automaattisesti kieltäytymään evästeistä tai niin että saat ilmoituksen jos sivustolla käytetään evästeitä. Internetselaimen kautta voi myös poistaa aiemmin tallennettuja evästeitä. Ohjeet tähän löytyy selaimesta. Mikäli et hyväksy evästeiden käyttöä, saattaa osa sivustosta toimia huonosti.

Lue evästeselosteemme.

Lue lisää evästeistä Viestintäviraston sivuilta.